.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ظریف: برجام خواسته‌های ما را تأمین کرد
رئیس دفتر رئیس‌جمهور که به سوئیس سفر کرده، روز چهارشنبه در مجمع جهانی اقتصاد گفت که برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی، باید در منطقه امنیت برقرار شود.

به گزارش شمال نیوز به نقل ازفارس: محمد نهاوندیان رئیس‌ دفتر رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه وجود امنیت و مبارزه با افراط‌گرایی را لازمه رسیدن به شکوفایی اقتصاد دانست.

وی که در میزگردی تحت عنوان «گام بعدی برای ایران و جهان» در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس صحبت می‌کرد، گفت: «تصور می‌کنیم که شکوفایی اقتصاد باید با امنیت و مقابله با افراط‌گرایی و خشونت پیش رود. به همین منظور ما باید شغل ایجاد کنیم و برای توسعه منطقه هزینه کنیم.»

نهاوندیان ادامه داد: «رشد تولید ناخالص ملی ایران چه در سال 2016 و چه سال‌‌های پس از آن بالاتر از متوسط رشد جهانی و حداقل 5% خواهد بود.»

وی افزود: «محیط کسب و کار اقتصادی در ایران ارتقا پیدا کرده است و این نشان دهنده تعهد دولت کنونی بر ارتقا وضعیت محیط کسب و کار است.»

نهاوندیان ادامه داد: «زمانی که دولت جدید روی کار آمد، رشد اقتصادی ما منفی 6.8 درصد بود. با وجود تحریم‌ها ما توانستیم از رشد منفی به رشد مثبت برسیم و سال گذشته این رشد به 3درصد رسید. همزمان نرخ تورم از بیش از 35% به 13% کاهش پیدا کرده است. این نشانگر نگرش و جهت‌گیری اقتصادی دولت کنونی ایران است.»

وی همچنین گفت رویکرد دولت کنونی ایران در پیش گرفتن سیاست‌های برد-برد است و این چیزی است که «ما در اقتصاد هم دنبال می‌کنیم.»

در ادامه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که او هم در میز گرد حضور داشت صحبت کرد و گفت: «پیام جهانی این است که دیپلماسی کار می‌کند که این پیام بسیار خوبی است که باید همه از آن واقعا خرسندی باشیم. دیپلماسی نیازمند صبر است و نیازمند آن است که تلاش برای فشار آوردن و تحمیل کردن کنار گذاشته شود و با تلاش برای مذاکره و رسیدن به راهکارهای مورد قبول دوجانبه جایگزین شود.»

وی افزود: «آنچه در طول دو سال، دو سال و نیم گذشته انجام دادیم، این بود که تلاش کنیم تا ببینیم که چطور می‌شود به بهترین نحو به اهداف خود برسیم، بدون آنکه الزاما به منافع، اهداف و نگرانی‌های شرکای مذاکره‌کننده خود آسیب زده باشیم. این چیزی است که ما نهایتا به آن نائل شدیم.»

ظریف ادامه داد: «البته توافقی که به دست آوردیم، کامل نیست، هیچ توافقی کامل نیست. اما این توافق خواسته‌های ما را تأمین می‌کند، این که تحریم‌ها برداشته شوند و در عین حال به حق ما برای داشتن انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز احترام گذاشته شود.»

وزیر امور خارجه افزود: «برنامه هسته‌ای ما همواره صلح‌آمیز بوده است، اما آنچه الان می‌خواهیم انجام دهیم این است که شفافیت بیشتری داشته باشیم تا جامعه بین‌المللی آنچه را که ما خودمان می‌دانیم، یعنی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوجه شود.»

وی ادامه داد: «برنامه هسته‌ای ما همواره صلح‌آمیز بوده است، اما آنچه الان می‌خواهیم انجام دهیم این است که شفافیت بیشتری داشته باشیم تا جامعه بین‌المللی آنچه را که ما خودمان می‌دانیم، یعنی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوجه شود.»

ظریف افزود: «در عین حال رفع تحریم‌ها فرصتی را برای ما فراهم می‌کند که از لحاظ اقتصادی چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح جهانی تعامل داشته باشیم. تصور می‌کنم که این پیام خوبی برای همه است. بنابراین، توافق چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ اقتصادی یک وضعیت برد-برد و یک پیروزی برای همه است.»

 

وزیر خارجه همچنین گفت: «پیام منطقه‌ای توافق هم این است که وقتی اختلافی که رفع آن غیر ممکن به نظر می‌رسید، ممکن شده است، آن هم بین دو کشوری چون ایران و ایالات متحده که برای دستکم 37 سال با یکدیگر تخاصم داشته‌اند، پس هیچ مانعی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهایی که یکدیگر را برادر و خواهر خطاب می‌کنند و با دین مشترک، تاریخ مشترک، فرهنگ مشترک و ارزش‌های مشترک به هم مرتبط شده‌اند، وجود ندارد.»

وی افزود: «همین امر این امکان را فراهم کرده است که همه با هم با جدی‌ترین چالشی که منطقه با آن روبروست، یعنی چالش افراط‌گرایی مواجه شوند. چالش افراط‌گرایی، تهدیدی برای تک تک کشورهاست و چالشی نیست که بتوان آن را در یک منطقه جغرافیایی مهار کرد.»

ظریف ادامه داد: «این چالش حتی در منطقه ما هم محدود نمی‌ماند و به دیگر نقاط جهان هم کشیده می‌شود، نشانه‌های آن را می‌توان در سن برناردینو، پاریس، مسکو، سیدنی یا کانادا یا هر شهر دیگری که روز نقشه پیدا کنید، مشاهده کرد و دید که افراط‌گرایی تا آنجا گسترش یافته و نفوذ کرده است.»

وزیر امور خارجه افزود: «افراط‌گرایی تهدیدی برای تک تک ما در منطقه است. زمانی که ما توانسته‌ایم مسئله دشواری مانند پرونده هسته‌ای ایران که برخی آن‌ را غیر قابل حل می‌دانستند و چنین اختلافات مبنایی‌ای در آن وجود داشت حل کنیم، چرا نتوانیم اختلافات کوچکی را که در منطقه وجود دارد، برطرف کنیم.»

وی ادامه داد: «برای من مایه تأسف است که برخی از همسایگان ما این توافق را به چشم یک تهدید دیدند و مایه تأسف است که واکنش برخی همسایگان ما به مذاکرات مسئله هسته‌ای و دستاوردهای ما این بود که تلاش کردند تا آن را از بین ببرند، تا آن را ناکام بگذارند و الان هم تلاش می‌کنند که در منطقه یک بحران به راه بیاندازند. من دلیل این کار را نمی‌فهمم.»

ظریف سپس گفت: «تصور می‌کنم که ما باید به دنبال برطرف کردن سوءتفاهم‌ها باشیم و برای رسیدن به آینده‌ای بهتر تلاش کنیم. به نظرم این پیامی است که توافق هسته‌ای باید داشته باشد.»


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.099 seconds.